Paaspop moet zichzelf verkopen, niet de directeuren

Paaspoporganisatoren Peter Sanders en Chris Seijkens zijn geen festivaldirecteuren die graag op de voorgrond treden. 3voor12 Tilburg sprak de Brabanders over hun festival, maar wilde vooral achterhalen wie de organisatoren van Paaspop zijn.

Ooit was Paaspop een manegefestival van 2.500 bezoekers. Er kwamen lokale bands naar De Molenweide en er was bier. Oké, en Herman Brood kwam eens langs, daar hebben ze het nog over in Schijndel. Het kabbelde rustig voort in Oost-Brabant. Tot de Paaspopdirecteuren Peter Sanders en Chris Seijkens er begin deze eeuw ineens met zijn tweeën voor stonden. Het Brabantse duo had net de meerderheid van het de bestuurlijke collega’s het vertrouwen in het festival zien verliezen.

Credit: Paaspop Press

Credit: Paaspop Press

In plaats van bij de pakken neer te zitten, hebben ze Paaspop heruitgevonden en gemaakt tot de toeschouwers- en bandmagneet die het anno 2016 is. Dat manegefestivalletje trekt dit jaar ongeveer 65.000 bezoekers.

Implosie
Er waren langer strubbelingen binnen de organisatie. Paaspop bestaat sinds de jaren zeventig, maar over de juiste jaartelling is niet iedereen het eens. “Ik denk dat als we alles meetellen we op 38 jaar uitkomen,” vertelt Peter Sanders. “Al zijn de meningen daarover verdeeld.” Als daar al om onenigheid gemaakt kan worden, is de definitieve implosie niet ver weg.

Nuchter
Hoe de huidige Paaspopdirecteuren het vertrek van hun collega’s oplosten, vertellen ze vrij nuchter. “Toen is Chris gewoon gestopt met werken”, vertelt Sanders, “en konden we ineens overdag vergaderen in plaats van om kwart over tien op de dinsdagavond, wat voor de rest vaak het beste tijdstip was.”

Het waren de tijden dat e-mail en Whatsapp nog niet bestonden. “Beslissingen namen we een keer per week met het hele bestuur”, vult Seijkens aan. “Toen we als duo waren overgebleven, ging het hard. Je hoefde maar met elkaar te bellen om een knoop door te hakken. We zijn vanaf dat dieptepunt gaan groeien tot het moment dat we het met zijn tweeën niet meer konden belopen. Nu werken we met een hele crew en gaan we van de uitvoeringskant steeds meer naar de aansturingskant. Je kunt zien hoeveel mensen er vandaag hier aan het werk zijn.”

Seijkens wijst op de kantoorruimte achter ons, waar een tiental mensen aan het werk zijn. (De tekst gaat door onder de foto.)

Credit: Paaspop Press

Credit: Paaspop Press

Hoeveel mensen werken er door het jaar aan Paaspop?
Chris Seijkens (CS): “Onze vaste kern is niet heel groot. Ik denk dat we aan een man of tien komen, maar we hebben een goed netwerk met freelancers. We organiseren ook een festival als We Are Electric. Dat houden we voor de tweede keer in de open lucht dit jaar, na eerdere edities binnen in het Klokgebouw in Eindhoven. We merken dat we meer en meer mensen vast aan ons binden, omdat het met onze groeiend pakket anders niet te belopen is.”

Biedt deze meer aansturende rol jullie meer de kans om op de voorgrond te treden? Ik heb jullie in de stoffige databanken van de journalistiek proberen op te zoeken, maar heb bijster weinig over jullie gevonden.  Jouw laatste interview, Chris, moet in 2011 in het Eindhovens Dagblad zijn geweest.  Peter, jouw laatste grote interview was in 2007 met 3voor12.
Peter Sanders (PS): “Ja, een keer in de tien jaar is ook genoeg hè haha.”
CS: “Het past ook bij ons karakter. We zijn meer mannen van de achtergrond.”

Jullie zijn de nuchtere Brabanders te midden van prominentere festivalbazen als Jan Smeets (Pinkpop) en Eric van Eerdenburg (Lowlands)?
CS: “Ik denk het wel. Jan Smeets is natuurlijk de personificatie van Pinkpop geworden. Terecht: want hij heeft zijn eigen wiel uitgevonden en hij rijdt nog steeds. Wij zijn ook niet meteen benoemd als directeuren of organisatoren. Het liep heel organisch, zeker toen we met z’n tweeën doorgingen met de organisatie. Het is niet dat we zijn gaan zitten en dachten: we gaan eens een festival neerzetten. We zijn gewoon doorgegaan op een bestaand iets en ik hoef ook niet zo op de voorgrond te treden.”

Waarom niet?
CS:
“Dan doe ik anderen te kort. Ik krijg een kick van een geslaagd festival en ik hoef het niet op mezelf te betrekken. Als het publiek het evenement waardeert, ben ik blij en niet wanneer ik met mijn foto in de krant sta.”

Credit: Laurien de Feijter/3voor12Tilburg

Credit: Laurien de Feijter/3voor12Tilburg

Sta jij hier hetzelfde in Peter?
PS: “Jawel, jawel. Toch vind ik dat we soms wel iets meer naar voren hadden kunnen treden in het verleden. Er waren genoeg redenen om het op verschillende momenten niet te doen. We rennen tijdens het festival over het terrein. We zijn gewoon te druk met het organiseren van Paaspop, dat we iemand anders t woord voor ons laten voeren. We willen alles zelf doen, denk ik. Qua organisatie dan. Daarnaast vind ik dat dat Paaspop zichzelf moet verkopen en niet de directeuren.”


Jullie mogen ook weleens beloond worden
PS enthousiast: “Misschien wel ja! Al kan ik echt genieten van de verhalen van Smeets en Van Eerdenburg. Tuurlijk kunnen wij ook zulke verhalen vertellen zoals in 2014 tegen Radio1. We zijn er alleen niet naar op zoek.”

Nu we het over waardering hebben: wat is het mooiste compliment dat jullie gehad hebben?
PS: “Ik vond het grootste compliment van een journalist van De Volkskrant komen in 2012. Hij was hier voor de allereerste keer, en je las dat hij zich heel erg verwonderde over dat we dit – het organiseren van zo’n groot festival – allemaal kunnen in een dorpje als Schijndel.”

Paaspop 2016 is van vrijdag 25 maart t/m zondag 27 maart in Schijndel. Onder meer The Prodigy, Underworld, Fun Lovin’ Criminals, De Staat, John Coffey, Lil’ Kleine & Ronnie Flex, The Brahms en Deafheaven geven acte de présence. 3voor12 Tilburg doet het hele weekend live verslag, samen met de collega’s van 3voor12 Breda en 3voor12 Eindhoven

Dit stuk verscheen op 22 maart 2016 op de site van 3voor12Tilburg.